Henri-Irénée Marrou - Sfântul Augustin şi sfârşitul culturii antice (1997)



Henri-Irenee Marrou
: "Mi-am propus sa analizez modul cum se pregateste Evul Mediu in sanul Antichitatii aflate la asfintit, sa arat ca multe din elementele culturii medievale erau deja in germene in fazele ultime ale culturii antice si ca au rezultat din evolutia fireasca a acesteia.

Pentru a face un asemenea studiu, n-aveam nevoie sa merg prea departe. Dincolo de sterilul si misteriosul veac al III-lea, urma sa-mi concentrez interesul asupra secolelor al IV-lea si al V-lea.

N-am ezitat mult cand a fost vorba sa aleg o figura reprezentativa. Epoca e dominata de un nume – cel al Sfantului Augustin. Viata sa pare sa rezume in chip sugestiv toate aspectele esentiale ale evolutiei civilizatiei pe care mi-am propus s-o studiez."

PARTEA ÎNTÎI
- VIR ELOQVENTISSIMVS AC DOCTISSIMVS
  • Capitolul I. —O cultură literară: gramatica
  • Capitolul al II-lea. — Greaca
  • Capitolul al III-lea. — Retorica
  • Capitolul al IV-lea. — Un literat al decadenţei
  • Capitolul al V-lea. — Erudiţia: originile ei
  • Capitolul al Vl-lea. — Erudiţia la Sfîntul Augustin

PARTEA A DOUA - STVDIVM SAPIENTIAE
  • Capitolul I. — Convertirea la filozofie
  • Capitolul al II-lea. — Ciclul ştiinţelor
  • Capitolul al III-lea. — Cele şapte arte liberale
  • Capitolul al IV-lea. — Artele liberale la Sfîntul Augustin
  • Capitolul al V-lea. — Reductio artium ad philosophiam
  • Capitolul al Vl-lea. — Reductio artium ad philosophiam

PARTEA A TREIA - DOCTRINA CHRISTIANA
  • Capitolul I. — Spre o cultură creştină
  • Capitolul al II-lea. — Cadrul general al culturii creştine
  • Capitolul al III-lea. — Formarea intelectualului creştin
  • Capitolul al IV-lea. — Ştiinţa creştină la lucru
  • Capitolul al V-lea. — Biblia şi literaţii decadenţei
  • Capitolul al Vl-lea. — Elocinţa creştină

Citeşte mai mult.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.